Jak bez problemów założyć firmę?

Masz pomysł i zapał, zrobiłeś rozeznanie rynku, dysponujesz gotówką na start i jesteś gotowy na wielki sukces twojego biznesu, a może obawiasz się trudności. To wszystko towarzyszy rozpoczynającym działalność. Warto zatem, zanim ruszysz w rajd po urzędach, dokładnie przemyśleć i sprawdzić, czy twój pomysł na biznes ma szanse powodzenia.

Najważniejszy formularz dla przedsiębiorcy

Założenie działalności z roku na rok jest coraz prostsze, ale każdy przedsiębiorca będzie musiał odwiedzić kilka miejsc, wypełnić dokumenty i złożyć niezbędne podpisy. Warto jednak druki wypełnić w domu, dokonując wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na stronie internetowej www.firma.gov.pl. Jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym, dokument podpiszesz w ten sposób. Jeśli nie, możesz wydrukować wypełniony formularz podpisać i zanieść do najbliższego Urzędu Gminy. Bez problemu również wypełnisz dokument na miejscu w urzędzie. Warto zastanowić się nad wyrobieniem sobie profilu zaufanego w najbliższym „punkcie potwierdzenia”, aby później wszystkie sprawy związane z firmą móc załatwiać bez wychodzenia z domu. Od stycznia tego roku można założyć firmę przez telefon, dzwoniąc na numer 801 055 088 i podając wszystkie dane. Z numerem, który otrzymasz SMS-em, musisz udać się do Urzędu Gminy, gdzie podpiszesz wydrukowany wniosek.

Sam wpis do Ewidencji jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, wskazaniem lub nadaniem NIP-u i wyborem formy opodatkowania oraz zgłoszeniem płatnika do ZUS-u. Bardzo ważne jest podanie rodzaju wykonywanej działalności, czyli numerów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), które określają wybrane czynności. Na tym samym formularzu wprowadza się również wszelkie zmiany w prowadzonej działalności. Warto pamiętać, ze masz na to 7 dni. W formularzu CEIDG wskazujesz, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Można oczywiście robić to samodzielnie, przez biuro księgowe lub przez księgowość internetową.

Konieczne dokumenty

W Urzędzie Skarbowym należy złożyć deklarację, w jaki sposób firma będzie się rozliczać. Czynni płatnicy VAT muszą złożyć formularz VAT-R. Kolejnym miejscem, które należy odwiedzić jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w którym trzeba złożyć odpowiednią deklarację. Jeśli działalność jest jedynym dochodem lub zarabiasz na etacie poniżej minimalnej pensji krajowej wypełniasz druk ZUA. Jeśli z umowy o pracę osiągasz dochód powyżej minimalnej, wtedy obowiązuje cię druk ZZA. Pamiętaj, żeby zachowywać potwierdzone kopie wszystkich składanych dokumentów.

W zależności od prowadzonej działalności przepisy będą wymuszać uzyskanie odpowiednich koncesji i pozwoleń. Warto wcześniej sprawdzić, jakie warunki musimy spełnić.

Pozostaje założenie firmowego konta bankowego, o czym musisz poinformować Urząd Skarbowy oraz ZUS poprzez wniosek aktualizacyjny CEIDG, wyrobienie pieczątki (nie jest to obowiązkowe) i możesz zaczynać przygodę z własną firmą.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *